The creation of artistic utopias or dystopias most often involves visual works — images or texts. This project proposed to approach the processes of imagination and the "construction" of fictional worlds from an alternative point of view, namely, from the sound. The exhibition was composed of works by sound artists: students of the HSE School of Design and independent musicians (Perila, Vlad Dobrovolsky, Pavel Milyakov, Lisokot, Ivan Yerofeyev). Each author presented their work using a multi-channel audio system that creates an immersive effect. The elements of each composition were separated into different channels and sound sources in the gallery space. The listener themselves could form the scenario of listening to various sound worlds, moving from speaker to speaker.
The presented sound and musical works not only created fantasy sounding spaces, but also told stories intertwined with reality. Describing such "possibly plausible, plausibly possible" worlds, sound researcher Salome Voegelin used the term "sonic fiction" - these are fictional artistic universes that can become real, even if not for everyone and not forever. At the same time, projects of sounding worlds can become universal models of alternative points of view on reality and help us to reinvent our reality.
Curators of the exhibition Andriesh Gandrabur, Olga Zubova, Stas Sharifullin Producer: Georgy Safarov The design: Anatoly Grashchenko Technical support: Timofey Kaygorodov, Grigory Shmidko
Создание художественных утопий или антиутопий чаще всего подразумевает визуальные произведения — изображения или тексты. Этот проект предлагал подойти к процессам воображения и «строительства» вымышленных миров с альтернативной точки зрения, а именно – со стороны звука. Выставка была составлена из работ саунд-артистов: студентов Школы дизайна НИУ ВШЭ и независимых музыкантов (Perila, Влад Добровольский, Павел Миляков, Lisokot, Иван Ерофеев). Каждый автор представлял свою работу с помощью многоканальной аудиосистемы, создающей погружающий эффект. Элементы каждой композиции были разнесены на разные каналы и источники звука в пространстве галереи. Слушатель сам мог формировать маршрут и сценарий прослушивания разнообразных звуковых миров, перемещаясь от колонки к колонке, буквально оказываясь, при этом, внутри произведения, вымышленного мира, и даже становясь его «обитателем».
Представленные звуковые и музыкальные работы не только создавали фантазийные звучащие пространства, но и рассказывали истории, переплетающиеся с реальностью. Описывая такие «возможно правдоподобные, правдоподобно возможные» миры, исследовательница звука Саломея Фегелин использовала термин «соник-фикшн» — это вымышленные художественные вселенные, которые способны становиться реальными, пусть и не для всех и не навсегда. Проекты звучащих миров при этом могут стать универсальными моделями альтернативных точек зрения на действительность и помочь нам переизобрести нашу реальность.
Кураторы выставки Андриеш Гандрабур, Ольга Зубова, Стас Шарифуллин Продюсер: Георгий Сафаров Оформление витрин и фойе галереи: Анатолий Гращенко Техническое сопровождение: Тимофей Кайгородов, Григорий Шмидко